Deci ce vrea MCV-ul ăsta de la noi? Să ne schimbăm Constituția cumva?

Moise Guran

Că doar nu un politician sau doi, că asta am mai făcut și s-a dovedit că sămânța dracului nu piere. Deci ce vrea Comisia Europeană de la noi? Independența procurorilor? Un CSM care chiar să conteze în garantarea independenței Justiției? Înlocuirea conducerii Inspecției Judiciare, acest ciocan în capul procurorilor și judecătorilor care nu joacă cu Dragnea? Dar prin ultimele decizii ale CCR aceste lucruri au devenit parte din Constituție. Deci ne schimbăm Constituția, sau cum procedăm?

Bineînțeles! Altă cale nu (mai) există sau, oricum, ar fi la fel de labilă ca și în 2004-2007 când tocmai pentru că independența sistemului judiciar s-a făcut prin legi, europenii ne-au zis că genul acesta de vrăjeală este reversibilă. Și a fost. Am demonstrat-o chiar noi, în ultimii doi ani. Pentru că nu ne-au crezut ne-au introdus MCV, de care e clar că bulgarii vor scăpa în următoarele luni, în vreme ce noi vom rămâne blestemații Europei până când vom depolitiza complet sistemul judiciar, reformând inclusiv nenorocirea de Curte Constituțională care ne-a schimbat Constituția prin interpretări golănești, la comanda lui Dragnea.

Așa că luați în calcul asta:

  1. Abrogarea sau modificarea Art. 132 (referitor la măreția ministrului Justiției, așa cum a fost interpretat de CCR prin decizia de demitere a Codruței Kovesi);
  2. CSM singur decident, pe bază de concurs, în numirea și revocarea magistraților cu funcții de conducere. Ministrul Justiției poate doar iniția revocarea lor, dar decizia tot la CSM;
  3. Desființarea tuturor imunităților inclusiv a celei prezidențiale (cu excepția celor pentru declarații);
  4. Alegerea judecătorilor CCR, dar și a Avocatului Poporului de către toți magistrați, din rândurile acestora (exclude apartenența politică) pentru un mandat concomitent CSM. Alternativ mai poate fi luată în calcul transformarea CCR într-o secție a Înaltei Curți, dar oricum, excluderea factorilor politici din selecția acestor corpuri profesionale și tehnice;
  5. Fără penali în funcții publice.


Judecătorul Cristi Dănileț arată că recomandările MCV sunt obligatorii, firesc, pentru că fac parte din condiționarea aderării României la UE, ceea ce a stabilit și CCR prin decizia nr 2/2012. Pe care tot CCR a încălcat-o de o sută de ori până acum, interpretând de-a-ndoaselea toate interpretările constituționale anterioare, făcute tot de CCR. Dacă făcea altfel respingea și mizeriile de Legi ale Justiției, și mizeria de revocare a Codruței Kovesi și, în general, toate mizeriile de conflicte pe care GIO care a pus mâna pe România le-a trimis la CCR în ultimii doi ani.

Deci, aici suntem. Că deocamdată nu se pune problema activării Articolului 7, asta se datorează iminentei președinții a UE dar și alegerilor europarlamentare de peste șase luni. După aceea vor activa și Articolul 7, nu vă faceți iluzii. Dacă și bulgarii scapă de MCV și intră în Schengen, nu văd de ce ar mai avea răbdare cu România. Ca să ce? Așa că pregătiți-vă de două lucruri – o intensificare a retoricii naționaliste eurosceptice, pe de o parte, și o propunere de reformă constituțională cam cum am creionat-o eu mai sus, de partea cealaltă. Asta e dezbaterea prezidențială de anul viitor.