Iarna, soră cu românul
de Moise Guran
Codru-i frate cu românul, se ştie, dar de ieri economiştii se străduiesc să înţeleagă dacă nu cumva şi cu viscolul suntem măcar veri. Nu de alta dar din statistica oficială reiese că, cel puţin în primele săptămâni cu viscol şi blocaje de drumuri, importurile au fost mult mai afectate decât exporturile. Care poate fi explicaţia acestei ciudate comuniuni cu natura s-au întrebat minţile luminate ale naţiei, care în general nu prea cred nici în OZN-uri nici în fenomene parnormale. Explicaţia este relativ simplă mai ales dacă ai în faţă o hartă a drumurilor blocate, dar şi a unităţilor mari exportatoare.
În ţara noastră Bucureştiul este cel mai mare centru de consum iar Bucureştiul şi centura sa au fost blocate cel mai lung timp pentru importurile care veneau încoace. De fapt adevăratele blocaje cauzate de viscol au fost la est de o axă trasată de la Giurgiu la Braşov, prin Bucureşti. Din păcate tot acolo se află şi ruta către Constanţa. Pe acolo intră multe chinezării în România dar şi iese o parte importantă a exporturilor către ţările din afara Europei. Numai că Europa este destinaţia principală a exporturilor româneşti iar majoritatea fabricilor de componente, a uzinelor chimice, în general a unităţilor exportatoare se află la vest de rutele blocate de viscol. Aceasta este explicaţia simplă a faptului că în mod conjunctural în ianuarie exporturile au crescut uşor, în vreme ce importurile au scăzut cu un dramatic 9%. Este foarte probabil ca şi statistica pe februarie să arate cam la fel.
Aţi observat probabil că uşor, uşor, în retorica oficialilor îşi face loc un palid optimism legat de trimestrul I din 2012. S-ar putea să nu intrăm totuşi în recesiune căci, uite, viscolul este şi el văr de-al doilea cu românul şi a acţionat discriminatoriu între importuri şi exporturi.
Nu râdeţi! Nu este povestea berzei chioare căreia Dumnezeu i-a făcut cuib, este doar istoria ridicolă a unei ţări fără infrastructură rutieră.