UPC şi gratisul pe bani
de Ionuţ Văcaru
De cum intri pe site-ul UPC eşti anunţat că ai 3 luni cadou pentru orice serviciu nou! Şi îţi spui „wow, ăştia de la UPC sunt disperat de darnici… probabil că a dat criza în ei şi vor să atragă clienţi”. Şi ajungi chiar să îi crezi. Până când îţi vine prima factură şi îţi dai seama că, de fapt, la ei chiar şi serviciile gratuite costă. Cum vine asta? Păi hai să vă explic.
Până în decembrie televizorul meu a funcţionat timp de aproape patru ani pe baza celui mai mic abonament UPC analogic. Au fost patru ani nefericiţi în care se vedea în general prost, chiar dacă tariful era mic, aproape 20 de lei. Aşa că pentru fericirea mea şi a televizorului meu am decis să trec pe serviciul de televiziune digitală de la UPC. Mai scump, dar mai bun. I-am întrebat pe cei de la UPC dacă oferta cu trei luni cadou se aplică şi pentru clienţii vechi şi au confirmat: oferta este valabilă chiar şi pentru modificările aduse contractelor vechi. Nu că aş fi stat eu în gratuităţile alea ale lor, dar de ce să nu profiţi atunci când ai ocazia? Am ales abonamentul UPC Digital Small: 60 de canale pentru 40 de lei pe lună.
Cu gândul că primele trei luni … deci cadou … deci sunt gratis, un calcul simplu arată în felul următor: 40 de lei înmulţit cu trei luni cadou = o economie de 120 de lei.
Însă prima factură de după modificarea abonamentului a dat peste cap toate calculele şi am realizat că în realitate eu şi ceilalţi abonaţi aflaţi în situaţia mea, nu facem decât o economie de 60 de lei. De ce? Simplu: chiar şi în lunile gratuite trebuie să plătesc 19 lei lunar pe cablu. Pentru vechiul abonament pe cablu mai exact. Păi stai aşa! La vechiul cablu nu am renunţat? Şi noul cablu nu e gratis trei luni? Răspunsul vine de la serviciul clienţi UPC: „Păi trebuie să plătiţi pentru cablu pe care îl aveţi în casă că este un serviciu permanent. Gratuită este doar diferenţa dintre vechiul abonament şi cel nou”. Hă? Şi acum îmi spuneţi? Desigur, dacă iau la puricat contractul semnat cu ei probabil că găsesc undeva în subsolul paginilor vreo clauză referitoare la aşa ceva, redactată desigur în chineza de specialitate. La prima vedere nu sare nimic în ochi. Ştiu, orice contract semnat trebuie citit cu atenţie. Însă chiar trebuie să ai după tine o armată de avocaţi atunci când închei un contract simplu cu un operator de cablu? Nu ne păcălesc suficient băncile cu clauzele lor ascunse?
Acum stau şi mă întreb. Dacă îmi puneam internet plăteam ceva în primele trei luni gratuite? Că internetul este pompat pe acelaşi cablu cu televiziunea. Şi dacă îmi puneam telefon de la ei, cum era? Îmi dădeau măcar receptorul, sau îl primeam după trei luni?