Propuneri de revizuire a Constituției
Moise Guran
În februarie, în acele clipe de mare tensiune, vă propuneam pe acest blog, spre dezbatere, câteva idei fără de care țara noastră nu va putea merge înainte. Vă spuneam atunci că nicio revoluție nu se poate încheia decât pe o schimbare de Constituție. N-a fost doar un exercițiu intelectual, n-am renunțat la idee, am continuat să vorbesc cu oameni, să consult specialiști. În continuare cred că după frământări atât de grave cum am avut și încă mai avem în acest an, revizuirea Constituției este singura cale. Nu-mi vorbiți de oportunitate și de majorități parlamentare. Astfel de lucruri durează. Iar, îmbrățișată de un val popular, ideea revizuirii Constituției, chiar respinsă de Parlament, poate constitui o platformă politică (chiar electorală) ce ar putea coaliza toate forțele progresiste, de la președinte la partide politice și asociații civice. Acestea sunt ideile mele, necesități obiective ale societății, în opinia mea de jurnalist. Le pun aici, fără pretenții de exclusivitate sau originalitate, pur și simplu le dăruiesc spațiului public, pentru a fi discutate, dezbatute, combătute, dacă e cazul, înțelese. Fiecare punct (scris cu albastru) are atașat un link către articolul dedicat din februarie, dezbătut cu voi pe acest site.
- Reformarea sistemului electoral și politic
- Parlament unicameral cu maximum 300 de locuri.
- Alegeri parlamentare uninominale, directe, în două tururi de scrutin, fără limite de semnături la înscrierea în turul I, fără prag electoral.
- Primarii și președinții Consiliilor Județene, aleși în mod direct, în două tururi de scrutin, fără limite de semnături la înscrierea în turul I, fără prag electoral.
- Reformarea instituției Avocatului Poporului
- Ales de toți magistrații, prin scrutin național (la fel ca CSM). Poate fi revocat doar de Președinte, la propunerea Consiliului Superior al Magistraturii.
- Contrasemnează Ordonanțele de Urgență ale Guvernului, asigurându-se că acestea nu dispun extinderi sau limitări ale drepturilor și îndatoririlor fundamentale ale cetățenilor.
- Asigură interimatul funcției de Președinte al României.
- Suspendarea președintelui atrage dizolvarea parlamentului în cazul respingerii demiterii președintelui prin referendum
- Combaterea corupției și apărarea Statului de Drept
- Excluderea persoanelor care au fost condamnate pentru fapte penale de la funcțiile și demnitățile publice, numite sau alese, până la împlinirea termenului reabilitării de drept, sau la intervenția unei reabilitări judecătorești. Nicio formă de reabilitare (de drept sau judecătorească) nu poate avea un termen mai mic de trei ani de la executarea pedepsei sau de la expirarea termenului de încercare, în cazul pedepselor suspendate.
- Abrogarea tuturor formelor de imunitate penală, inclusiv a celei prezidențiale (Abrogarea Art. 72, Art. 84 alin 2 și Art 109 alin 2). În cazul în care președintele este condamnat în primă instanță (indiferent de natura faptelor), acesta este suspendat până la o sentință definitivă. În cazul unei condamnări definitive, președintele este demis, iar funcția devine vacantă. Președintele poate suspenda un membru al guvernului numai în situația trimiterii acestuia în judecată.
- Confiscarea extinsă. Limitarea prezumției de dobândire licită a averii și întoarcerea prezumției, în cazul unei condamnări definitive. Instanțele pot dispune confiscarea bunurilor ce nu pot fi justificate de proprietarul lor, dacă se dovedește că o parte a averii a fost dobândită ilegal.
- Reformarea Curții Costituționale. Judecătorii Curţii Constituţionale trebuie să aibă o vechime de cel puțin 15 ani în magistratură sau de cel puțin 10 ani la Înalta Curte de Casație și Justiție. După procedura desemnării judecătorilor Curții Constituționale, de către camerele Parlamentului și de președintele României, conform art. 142, Consiliul Superior al Magistraturii acordă un aviz conform, necesar pentru validarea mandatului.