Când e prea puțin mister, tabloul devine chiar hilar
de Moise Guran
Știrea zilei, dacă mă întrebaţi pe mine, este aceea că sub portretul Giocondei de la Luvru se află un alt portret, al unei alte femei. Leonardo a pictat-o pe Mona Lisa folosind trăsăturile unei alte doamne, ceea ce alimentează speculaţiile potrivit cărora persoana pictată de genialul pictor nu existat niciodată în realitate, cel puţin nu aşa, ea reprezentând doar un mesaj cifrat al artistului. Și, totuşi, cineva i-a pozat lui Da Vinci, altcineva, căci altfel cum se explică faptul că iniţial acesta a creionat un alt portret, iar cel expus astăzi la Luvru este o adaptare a primului. Leonardo e un artist al comunicării, chiar dacă, în esenţă, el este un manipulator al realităţii.
Acum că am stabilit toate acestea, să vorbim puţin şi despre SRI, dar şi despre adolescentul terorist de la Craiova.Săptămâna trecută, purtătorul de cuvânt al SRI a declarat că, pe parcursul acestui an, România a expulzat mai mulţi cetăţeni străini cu profil terorist. Este posibil ca unul sau mai mulţi dintre ei să fi avut legătură şi cu adolescentul de la Craiova care voia să se facă jihadist când o fi mare.
Poate vă întrebaţi, totuşi, de ce un număr de cetăţeni străini cu profil terorist au fost doar expulzaţi discret, în vreme ce un român pe care l-au convins să distribuie pe internet filmuleţe cu decapitări ISIS e ridicat cu tam-tam şi multă presă, arătat la televizor, interogaţi părinţii şi vecinii de jurnalişti… un adevărat carnaval.
Lumea se uită la televizor şi nu se întreabă de unde aveau jurnaliştii adresa teroristului? Evident, doar de la SRI o puteau avea, sau de la DIICOT.
Mă tot întreb de ce ar vrea cineva de la SRI să facă asta, la fel ca şi în cazul teroristului de la Târgu Secuiesc, având în vedere faptul că scopul terorismului este răspândirea terorii, înspăimântarea populaţiei. Aceasta este raţiunea pentru care aceste operaţiuni se ţin secrete, dincolo de momentul operativ. Adică şi ce n-a reuşit teroristul secui, şi ce n-a reuşit nici teroristul oltean, sau sirienii şi tunisienii expulzaţi, reuşeşte exact SRI, chemând televiziunile şi arătând lumii că România colcăie de terorişti.
Pentru ce acest circ televizat, augmentat chiar de spaima pe care o simţi în vocile reporterilor, prezenţi la faţa locului când îl scot pe terorist din locuinţa părintească?
Dacă te dai însă un pas în spate şi priveşti tabloul general, s-ar putea să descoperi un alt mesaj, sub cel zugrăvit de ceea ce Serviciul condus de domnul Hellvig ne serveşte la ştiri. Exact cum au făcut cercetătorii cu Gioconda lui Leonardo.
Adevăratul artist nu e Hellvig. Domnul Hellvig, săracul, s-ar putea să fie ce a rezultat. Iar terorişti expuşi ca Mona Lisa la Luvru, să-şi facă lumea selfie-uri cu ei, nu fac decât să umple de ridicol SRI. Nu zic că nu trebuiau arestaţi sau că nu vor fi judecaţi, după faptele lor. Nu, dar mai e ceva în poză, ceva ce trebuie cumva descifrat.
Dacă mi-aţi adresa mie celebra întrebare – asta ce a vrut să spună artistul, v-aş răspunde că nu ştiu, că nu mă pricep nici la artă şi nici la servicii secrete, dar la fel cum Mona Lisa reprezintă în esenţă o manipulare, un mesaj codat pe forma portretului iniţial, am început să cred că şi aceste comunicări aparent neprofesionale ale celor de la SRI într-o materie atât de gravă cum este terorismul, au de fapt un altfel de mesaj.
Despre da Vinci şi misterul Mona Lisei istoricii au speculat mult, mai ales în jurul preferinţelor homosexuale ale acestuia, unii considerând că celebra doamnă pictată este de fapt un domn sau chiar domnul artist care și-a făcut un autoportret. O mărturisire încifrată a unei realităţi pe care da Vinci nu o putea spune atunci şi a lăsat-o peste secole sub forma unui surâs misterios, care, ştim sigur acum, nu era cel al doamnei schiţate iniţial, sub capodopera din final.
Domnii de la SRI ce or vrea să ne comunice şi n-au curaj să ne spună direct?