B-Max, Fordul românesc
de Simona Popa
Ford a prezentat la Geneva minivanul B-Max. WOW! Zic „wow” pentru că maşina va fi făcută în totalitate la Craiova şi se pare că va ieşi pe piaţă la începutul lui 2012. Nu vă grăbiţi să credeţi că va înlocui Loganul pe şosele din România pentru că nu va fi aşa. Cel puţin la început, 80 la sută dintre maşini vor merge la export. Modelul americanilor de la Ford promite destul de multe, cel puţin din punctul meu de vedere.
Tehnic vorbind, maşina va dispune de nişte motorizări promiţătoare şi numai bune de oraş. Motorizările disponibile pentru Ford B-Max vor fi de o mie de centrimetrii cubi cu 90 de cai putere şi foarte probabil un motor de 1600 de centimetri cubi care va dezvolta 101 cai putere. Vor exista şi variante de motorizări diesel. Motorul de serie va avea 1400 de centimetri cubi, dar există posibilitatea ca cei de la Ford să lucreze şi la un motor diesel de 1600 de centimetri cubi cu injecţie directă. Ca să vă faceţi o idee, Ford B-Max va fi contruit pe platforma modelului Fiesta, o maşină mică, de oraş, cu o motorizare economă. Dincolo de motorizare, maşina se vrea a fi o maşină de familie de mici dimensiuni, specific clasei B, prevăzut cu spaţiu suficient pentru cinci pasageri. Bineînţeles, maşina are patru uşi, cele din spate fiind culisante.
Modelele B-Max vor fi fabricate în integralitate la Craiova şi ar putea ieşi de pe liniile de producţie cel mai devreme la sfârşitul acestui an. Vă daţi seama probabil că decizia de a face noul model în România a fost luat după ce uzina Ford de la Craiova s-a dovedit a fi una dintre cele mai eficiente investiţii ale grupului. În termeni simpli, românii fac la fel de multe maşini ca şi americanii doar că la final costurile de producţie sunt mult mai mici.
Nu există încă estimări oficiale privind preţul, dar eu am auzit că B-Max vrea să încurce socotelile celor de la Opel care de ani bun sunt cei mai tari în ceea ce priveşte vânzările de minivanuri din Europa. Un Opel Meriva cu dotări standard are un preţ de pornire în jur de 13 mii de euro. Probabil cei de la Ford vor vinde B-Max tot pe aici căci altfel nu va fi un concurent redutabil (vezi experienţa cu Loganul – indiferent de dotări, se vinde ca pâinea caldă datorită preţului accesibil). Un alt motiv pentru care tind să cred că preţul de pornire va fi undeva la 13 mii este faptul că B-Max va fi făcut pe platforma Fiesta. Ultimul model de Fiesta se vinde cu preţuri pornind de la 12500.