(P) Alibaba, cea mai mare listare la bursă din istorie? Cum poţi deveni acţionar

Alibaba_Tradville

de Victor Stănilă (Tradeville)

Listarea pe Bursa de la New York a retailerului asiatic online Alibaba are toate argumentele pentru a stabili un nou record, putând fi cea mai mare listare din istorie. Estimată la peste 160 mld. USD, compania a atras atenţia investitorilor români în căutare de noi oportunităţi pentru plasarea banilor. Merită să cumperi?

Fenomenul chinezesc al internetului este prezentat începând cu 8 septembrie investitorilor şi analiştilor financiari din lumea întreagă. Timp de câteva zile, responsabilii grupului Alibaba fac încojurul lumii – trei continente şi 100 de reuniuni – ca să evalueze exact interesul pe care-l suscită firma şi ca să-i poată stabili preţul exact de intrare la bursă. Este de aşteptat ca oferta să atragă peste 21 mld. USD în cazul în care preţul final va fi în limita de sus a intervalului de preţ anunţat (60-66 USD/acţiune). Alibaba va depăşi astfel cifrele Facebook din 2012 (16 mld. USD). Dacă acţionarii actuali îşi exercită opţiunile suplimentare ar putea să atace recordul stabilit de Bank of China în 2010 (22,1 mld. USD). Iniţiată în urmă cu o săptămână, oferta s-ar putea încheia pe 18 septembrie, fiind deja zvonuri că interesul pentru acţiunile companiei este destul de ridicat.

Teza investiţiei în Alibaba ar fi potenţialul enorm de creştere al pieţei de comerţ electronic din China, precum şi îmbunătăţirea procentului total perceput de grup din volumul tranzacţiilor derulate, ceea ce ar genera o dinamică exponenţială a cifrei de afaceri şi automat profituri în creştere. Ca exemplu, în trimestrul al doilea din 2014, Alibaba a generat o creştere cu 46% a veniturilor totale, la 2,54 mld. USD, în timp ce profitul net a fost de 1,99 mld. USD, fiind impulsionat şi de marcarea unor investiţii, iar în ultimele 12 luni, grupul a generat o cifră de afaceri de 9,37 mld. USD (+51,8%) şi un profit net de 5,05 mld. USD (+182%).

Fondat în 1999, grupul Alibaba operează un ecosistem de platforme on-line sau mobile, prin care intermediază peste 80% din comerţul electronic din China. Prin serviciile sale, cumpărătorii şi vânzătorii reuşesc să se descopere şi să încheie relaţii comerciale, iar principalele surse de venit pentru companie sunt generate din publicitate sau din comisioanele pe tranzacţii. Holdingul Alibaba este pentru China ceea ce Amazon, eBay, Pay Pal şi Yahoo reprezintă împreună pentru SUA. Anul trecut, tranzacţiile comerciale intermediate de Alibaba au fost de 248 mld. USD, depăşind cifrele combinate ale Amazon şi eBay.

Grupul operează o varietate de platforme, dintre care se remarcă Taobao, cel mai mare site de tranzacţii între persoane şi al treilea cel mai vizitat din China în ultimele luni, şi Tmall, o platformă de vânzări către retail, prin care branduri cu renume ajung la clienţi. Alibaba deţine şi Alipay, care controlează aproximativ 50% din piaţa de plăţi on-line din China, având peste 300 milioane de utilizatori şi administrează al patrulea fond monetar al lumii (Yu’e Bao), cu active de peste 84 mld. USD. Momentan nu face parte din IPO, dar ar putea să revină în grup. Alibaba are în prezent un contract prin care primeşte 49,9% din profitul brut al Alipay. Recent, Alibaba a lansat sau a achiziţionat companii din domeniile cloud computing, media, micro-blogging, retail classic şi o echipă de fotbal.

În prezent, cei mai mari acţionari sunt SoftBank (34%), Yahoo! (22,5%), fondatorul Jack Ma (8,9%) şi co-fondatorul Joseph Tsai (3,6%).

Poţi solicita AICI raportul de analiză al grupului Alibaba, întocmit de specialiştii Tradeville.