Fiesta din 2017? Păi și până atunci Craiova ce face?
de Moise Guran
Văd că toată lumea anunță cu mare bucurie faptul că din 2017 Ford va introduce în producție la Craiova modelul Fiesta, cel mai popular model de volum al americanilor. Oficialii companiei au confirmat doar faptul că momentul este încă departe și că ar fi vorba totuși de viitorul model Fiesta, nu de actualul, care se face la Koln în Germania.
Acum, ca oltean să vă spun că pentru cei de la Craiova, directori, ingineri, tehnicieni, toți, până la ultimul angajat, vestea nu este atât de bună precum sună. Și asta pentru că în acest moment uzina românească funcționează la o treime din capacitate iar ei toți așteptau intrarea în producție acolo a unui al doilea model nu din 2017 ci, eventual, de anul viitor. Ei știu că pot scoate 300 de mii de mașini pe an și că sunt singura uzină a Ford care face doar un singur model.
Aproape necunoscut în România, B-Max se vinde ok la export pentru clasa lui, dar oamenii de la Craiova știu că abia din momentul în care vor avea un al doilea model vor lucra și ei din plin, fără perioade de șomaj tehnic cu salariile diminuate. Ei bine, dacă aș fi un angajat Ford de la Craiova eu n-aș lua în tragic informația publicată de nemții de la Bild. Pentru ei relocarea unei părți a producției Fiesta de la Koln în România sună cam cum a sunat mutarea Nokia de la Bochum la Cluj. Pentru un tabloid, fie el și german, e aceeași poveste cu est-europenii care atunci când nu ne invadează, ne fură slujbele. Nu exclud nici posibilitatea ca cei de la Ford să țină astfel în șah puternicele sindicate din Germania, dar asta nu însemnă că până în 2017 Craiova nu va avea un al doilea model în fabricație. Uite, de exemplu, Ford face în India un model de cross-over care se numește Eco Sport și care, proiectat la costuri mici și preț de asemenea, a furnizat o surpriză uriașă – se vinde foarte bine pe piețele europene. Dacă Ford decide azi să îl facă la Craiova, atunci cam din 2015 ar putea începe producția. Apoi, mai este modelul Focus, făcut deocamdată doar la Koln, pentru care uzina de la Craiova poate fi rapid setată să îl producă, eventual într-o altă variantă de echipare. Sau chiar Fiesta actuală, că doar împărtășește aceeași platformă cu Bmaxul nostru. Nu am informații că asta se va întâmpla și că în mod obligatoriu din 2015 Craiova va mai produce un al doilea model de mașină. Dar, folosind logica, vă spun că ar fi anti-economic ca uzina respectivă să fie ținută la foc mic încă trei ani de acum în colo.