Treceți autostrăzi române Carpații…

de Moise Guran

Mă uit pe harta autostrăzilor prezentată de Victor Ponta și am o revelație! Dacă n-aș ști la ce țară mă uit și ce orașe sunt în țara respectivă, aș crede că Brașovul este capitala, nu Bucureștiul. N-am o problemă în a muta capitala, deși am vaga senzație că brașovenii numai politică dâmbovițeană nu și-ar dori mutată în cochetul lor oraș, însă dacă vrei să faci din Brașov nodul central al comunicațiilor rutiere din România, dai naștere unor mici probleme. Mici probleme uriașe, de fapt. Ca să iei tot traficul de la Oradea și Cluj, de la Timișoara și Arad și de la Iași și Bacău și să-l aduci la Brașov, ai nevoie din start de cel puțin două centuri. Două, în sensul de două inele paralele. Unul ar trebui să facă legătura est-vest de la Timișoara spre Bacău, iar celălalt, ar trebui să preia tot ce vine din Ardeal, Banat și Moldova și se îndreaptă spre București. Lăsân la o parte praful de un metru care s-ar așeza peste brașveni asta creează în mod inevitabil a doua mare problemă, cea a autostrăzii de la Brașov spre București… Câte benzi ar trebui să aibă ca să poată susține un astfel de trafic? Trei? Patru? Cinci? E o copilărie să crezi că marii strategi de la ministerul marilor proiecte nu s-au gândit la așa ceva… Și atunci? De ce vine iar Ponta să ne prezinte autostrăzi de hârtie? Presupunând că guvernanții chiar ar fi de bună credință și chiar ar vrea să facă autostrăzile astea, tot ajungi la concluzia că marele plan nu e de fapt decât o chestie încropită, desenată repede pe genunchi…

autostrazi

Dar care era graba? Nu cumva Ponta s-a hotărât să ofere repede, repede, un contra-argument în bătălia cu Băsescu pe scumpirea benzinei? Fie, dar lucrurile nu se termină aici.

Să facem alt experiment! Să privim încă o dată harta, știind de data asta exact despre ce țară e vorba. N-ai cum să nu vezi pe cine cu cine leagă autostrăzile. Celei de la Brașov la Sibiu îi putem spune autostrada Căncescu. Cea spre Bacău ar fi bine să poarte numele Hrebenciuc, cu prelungirea Fenechiu, spre Iași v-ați prins, dar și Moldavia Autobahn spre Târgu Neamț. Dragnea Motorway spre Alexandria e trasă cu o linie mai subțire, la fel ca și Olguța-Pitești care se va finanța ori cu taxă ori din reluarea livrărilor de praz în Piața Obor din Capitală. Că dacă țineau cont de fabricile de automobile o duceau spre Pitești de la Sibiu.

Să nu mă înțelegeți greșit, eu vreau aceste autostrăzi și bune, proaste, cu șpăgi, cu baroni sau cum s-or fi negociat nici nu mă mai interesează. Dar deja îmbătrânesc și singura autostradă cu adevărat utilă deocamdată e aceeași pe care mergeam în copilărie cu părinții la mare. Și am sentimentul că mă învârt pe o buclă temporală care se încăpățânează să mă arunce mereu înapoi în anii 70, îmbrăcat în pionier pe o scenă la Cântarea României, urlând din toți boșogii – Treceți Autostrăzi Române Carpații.