Despre mașini electrice, cu sinceritate…

Moise Guran

Nu sunt vreun expert, nu sunt nici măcar jurnalist specializat pe auto, dar conduc de șase luni o mașină electrică. De fapt două, a doua fiind un plug-in hybrid cu baterie mare (24 kw) și încărcare rapidă, ceea ce îmi permite să merg 90% din timp tot pe electric. Dacă ai condus ocazional o mașină electrică, dacă ai făcut chiar un drive-test de o săptămână, crede-mă pe cuvânt, n-ai înțeles nimic din ea. Iartă-mă, nu-s arogant, am făcut și eu și n-am înțeles. De fapt, n-am înțeles luni de zile, în care am avut aceeași obsesie legată de autonomie pe care o ai și tu, cel care te gândești să-ți iei un EV, dar încă nu-ți rezultă. Însă, după câteva luni, creierul meu s-a adaptat, filozofia de condus s-a schimbat, iar acum îmi pare rău că am luat o a doua mașină hybridă, în loc să iau două electrice. Am ajuns să mă bat cu nevastă-mea pe mașina electrică, iar aia hybridă mai mult stă. Sigur, nu-s doar avantaje pe electric, o sa mă refer și la dezavataje, pe rând, iar dacă textul ți se va părea prea lung/tehnic (chiar este) scrolează până la final, unde o să găsești concluzii scurte și punctuale.

1. Autonomia. Deși pare cea mai importantă chestie, nu e. Mașina mea (despre care, vă zic din start, NU e o Tesla) are o autonomie declarată de 470 km. În realitate, ea merge uneori doar 400 de km, când e frig, alteori depășește 500 de km. De exemplu, de la București la Brașov (un drum pe care-l fac des și care are 300 km, dus întors), mașina mai merge încă 200 după. Asta, pentru că ceea ce contează cel mai mult e stilul de condus și chiar relieful. Dacă urci lent într-o coloană (weekend, Valea Prahovei), mașina consumă ceva mai mult decât media (pentru că urci), iar apoi, când cobori, nu-ți mai ia nimic, ba se mai și încarcă, ceea ce rezultă într-o medie de consum mai mică (implicit o autonomie mai mare) decât cea pe care ți-o dă producătorul. Ta-taam! Minune! Dar, o să vedeți mai târziu, până la Constanța e altă poveste!

Ce încerc să spun, deocamdată, este că, după vreo două luni de condus electric, “anxietatea de autonomie” (chiar așa se cheamă) îți trece, pentru că îți dai seama că, în realitate o să te oprești oricum după vreo 150-200 de km, că te dor genunchii, că vrei la toaletă, că vrei cafea… În timpul ăsta, pui mașina la încărcat și, când ai chef să pleci, pleci. 

Cum, când ai chef? Păi, stai, cât s-a încărcat mașina în 20 de minute? Lasă domle… tu pleci, nu-i nevoie să stai să se încarce 100% și nici nu e bine pentru ea să îi dai 100%, mai ales pe încărcare rapidă (detalii mai încolo). Eu petrec, de regulă, maximum 20 de minute la o oprire, ceea ce, cu o stație DC de 50 kW/h, înseamnă 15 kwh, adică un plus de 20% din baterie, deci cam 80-100 de km autonomie în plus. Păi și nu o să rămâi la un moment dat cu ea în drum, dacă mergi 150-200 și apoi încarci pentru 100 de km? Nu, e doar obsesia ta. Până să rămâi cu ea în drum, o să ți se facă foame și o să te oprești jumătate de oră sau mai mult, sau o să vină noaptea și o să te culci, timp în care o să lași mașina la încărcat. Dacă ai unde… Ai? Ai! Peste tot, oriunde te-ai afla, găsești o stație la maximum 20-30 de kilometri. Dar, ajungem și acolo… Deocadată reține-o pe asta – Autonomia e supraevaluată!

2. Încărcarea. O greșeală de mentalitate (o prejudecată), de care o să scapi după ceva vreme, este că mașina electrică este precum cea termică – îi faci plinul și te duci. Nope, nu chiar. Nu e nici ca telefonul mobil, deși bateria funcționează cam la fel. Dacă îți imaginezi că o să o încarci doar pe curent continuu (DC, ceea ce numim încărcare rapidă), află că o să îi bulești bateria destul de repede. De fapt, ei îi place să o încarci mai mult pe curent alternativ (AC, adică lent), îi place să o încarci mai des decât mai rar, astfel încât rezerva de baterie să fie mai tot timpul între 20% și 80%.

Pe AC, o mașină electrică trage energie cu o putere cuprinsă între 6,5 kW și 10,5 kW, în funcție de amperaj (10A-32A). Sigur, se încarcă și la o priză obișnuită (cu 1,5-2kW/h) dar uit-o pe asta. Îți trebuie stație. Și, acum vine partea mișto – chiar dacă am o stație trifazică ce poate încărca cu 22 kW/h (mașina poate maximum 10,5 kW/h, dar am luat stația cu gândul la tehnologiile din viitor), eu o încarc tot la 6,5 kW/h (amperaj mic – 10A), ca să-i protejez bateria. Deci stă și 10-12 ore la încărcat, deși aș putea să o încarc în maximum șapte ore. Ți se pare o problemă? Nu e. Eu noaptea dorm, nu păzesc mașina, iar ea se încarcă. O încarc în fiecare noapte? Evident, nu! O încarc cam de două-trei ori pe săptămână, funcție de cât și pe unde circul eu sau nevastă-mea. Țineți cont că facem 50k de km pe an, deci cam 1000 de km pe săptămână! 

Spuneam că ideal pentru baterie este să o folosești între 20% și 80% din capacitate. Ceea ce îți reduce autonomia… o să zici, nu? He! Nu-ți reduce nimic, e doar obsesia aia de la punctul 1 – nimeni nu te împiedică să o încarci 100% dacă ai un drum mai lung de făcut. Mai lung de 300 de km adică. 

În altă ordine de idei, dacă nu ai stația ta acasă (sau una rezidențială, aproape), ești mâncat! Nu-ți lua EV! Trebuie să o poți încărca atunci când vrei, chiar dacă o să ai nevoie să o încarci mai rar decât crezi. 

Pe de altă parte, o stație AC mică te costă cel puțin 400 de euro, ceea ce nu e, totuși, o avere. Eu am trifazic acasă, de aceea stația mea poate merge la puteri de peste 7 kW, dar tu, dacă n-ai, o să o încarci cu maximum 6,5 kW. Nu-i o tragedie, tocmai am explicat că și eu tot așa fac, pentru a proteja bateria. Înainte să-ți iei mașină electrică, trebuie totuși să îți verifici branșamentul casei și puterea contractată, ca să știi dacă o să-ți poți instala stație personală sau nu. Și ca să nu-ți dai foc la casă. Nu glumesc, suprasolicitarea rețelei duce la incendiu!

3. Rețeaua națională. Încă este suficientă pentru câte mașini electrice sunt, chiar dacă în București, poate și în alte orașe (dar eu n-am avut probleme la Timișoara sau Constanța), uberiștii care au electrice se plâng că e coadă la încărcare. O fi, eu n-am găsit, cel puțin nu la cele de încărcare rapidă (DC). Încă o dată, nu judeca în termeni de încărcare rapidă când vine vorba de o încărcare obișnuită (AC) și nici în termeni de încărcare lentă când vine vorba de o deplasare și ai nevoie de încărcare rapidă (DC). Sunt două chestiuni complet diferite, iar dacă ai stația ta acasă (sau o stație rezidențială în apropiere), te interesează doar rețeaua de încărcare rapidă (DC), pentru că doar pe aia o să folosești când pleci la drum lung. Deși rețeaua DC încă este mai mare decât cererea, ea are o serie de probleme:

  • marea majoritate a stațiilor DC sunt de putere mică (50kw) în timp ce mașina mea (și altele) se poate încărca pe DC cu 300 kW/h, adică de la 10% la 80% în circa 15 minute. Greu găsești o astfel de stație în România. Mai toate sunt de 50 kW.
  • sunt un puhoi de rețele de încărcare, fiecare cu aplicația ei (cred că am vreo zeece în telefon), fiecare cu procedura ei, cele mai multe aberante și greu de înțeles – unele îți cer să încarci bani în aplicație înainte (din cauza fraudelor, numeroase, înțeleg), altele îți cer să bagi un card în aplicație, dar altele nu vor Revolut (cu ăla se fac cele mai multe fraude), la unele îți trebuie să scanezi un cod, la altele bagi mașina la încărcat și când să-i dai drumul aplicația îți zice că… e stația ocupată… de tine, da, mama dracu și dureri de cap! Până te prinzi cum funcționează o stație la care n-ai mai fost până atunci s-ar putea asta să dureze mai mult decât încărcarea propriu-zisă a mașinii. Înțeleg că UE intenționează să facă reglementări în acest domeniu. Om vedea. Deocamdată e jale în materia aplicațiilor de încărcat, nu neapărat și a stațiilor.
  • între ce vezi tu pe aplicațiile de încărcare și ce e în realitate s-ar putea să fie niște diferențe. Mari. Am găsit stații care își declară putere de 300 kW și care, în realitate, încărcau cu 75 kW/h, dar am găsit  și stații care declarau 50 kW dar încărcau în realitate cu 35 kW/h. Am găsit stații disponibile, care în realitate nu funcționau, sau stații care funcționau pe partea ailaltă de autostradă, iar aplicația (unui mare lanț de benzinării) nu făcea distincție între stațiile de dicoace și cele de dincolo de autostradă. Pe care autostradă, cu mașina fiind, n-ai cum s-o sari… dooh! Plus că mai nimeni nu-și dă check-in în Plug-share, ca să știi că stația e liberă, sau că nu e liberă, sau cât mai durează până termină ăl de a venit înaintea ta… În fine, e mult loc de îmbunătățit aici și, sincer să spun, din nervii pe care mi i-am făcut mi-au venit și niște idei.
  • dar aceasta e o realitate care se schimbă. În bine. Se schimbă și numărul mașinilor electrice, e adevărat, dar UE, marile companii energetice și cele producătoare de mașini au început deja o cursă care va schimba complet lumea în care trăim. Da, o să ai stații de încărcare în fiecare parcare (o vreme o să găsești mașini pe benzină și motorină pe locuirle alea, dar… o vreme), la fiecare bloc, pe fiecare stradă… vor fi practic peste tot. 
  • Cea mai mare problemă a dezvoltării rețelelor de încărcare este infrastructura de distribuție. Speculativ, eu cred că rețeaua de distribuție suprasolicitată a fost principalul motiv pentru care guvernul a redus de la 11k de Euro la doar 5k de euro prima pentru achiziția de mașini electrice, ca să frâneze astfel și nevoia de expansiune a rețelei de încărcare.
  • Încărcarea DC este scumpă. Chiar este. Speculativ de scumpă. La 2-3 lei/kWh asta înseamnă de trei-patru ori mai mult decât dacă încarci AC acasă (dacă ai contract la Hidro). Iar eu acasă încarc gratis (spoiler alert – nu, nu fur curent 😀 ). La un consum (decent) de 20 kwh/100 km, asta înseamnă 50-60 de lei/100 km, adică aproape dublul unui consum (6 litri/100) echivalent pe benzină sau motorină. Not good, nu-i așa? True! Dar, cam asta e și capcana de calcul a celor care fac drive-test și apoi zic că mașina electrică nu e avantajoasă. Pentru că ei se raportează la stațiile DC (de încărcare rapidă. Dacă o încarci acasă, la stația ta, costul de deplasare este la jumătate față de o mașină termică (țineți cont că am pus 6l/100, adică un consum extraurban). Eu am gândit lucrurile ceva mai complex, mi-am pus întâi fotovoltaice, iar costul curentului utilizat de mașinile mele electrificate este cam zero. Zic “cam”, pentru că atunci când plec la drum mai lung decât un Brașov (Severin, Constanța, etc) o încarc 100% acasă, iar apoi mai dau cam 50-100 de lei, pe încărcări scurte și rapide. Nu rămân niciodată cu bateria sub 20%, ceea ce înseamnă că am tot timpul o rezervă de 80-100 km.

4. Cum e să conduci o mașină electrică? E, pur și simplu, altceva. Fără cutie, fără ambreiaj, o mașină electrică îți dă toți caii dintr-o dată (a mea are doar 230, dar, credeți-mă, sunt mai mult decât suficienți). Lumea din jurul tău se schimbă! Mi-a plăcut întotdeauna să conduc. Iubeam ambreiajul ăla și am evitat cât am putut să trec pe cutie automată. Iubeam și cutia (manuală) a ultimei mele mașini diesel, îmi plăceau cuplul ei și toți cei 150 de cai… care veneau însă la o anumită intersecție dintre treapta de viteză și turație. Acum îi ai pe toți (230) odată, fără scârțit de roți, fără plecări bruște, mașina electrică ajunge cât ai clipi la 90 pe oră. Apoi, frânarea din motor (ceea ce se numește i-pedal)… transformă pedala de accelerație de la jumătate în sus în frână… Înțelegi ce zic? Nu cred. Nici nu știu cum să explic… Accelerezi, iar mașina accelerează, iar apoi, când ridici piciorul de pe accelerație, de la jumătatea pedalei mașina începe să frâneze treptat, ceea ce încarcă bateria. Dincolo de faptul că nu mai uzezi plăcuțele, dincolo de faptul că mașina anticipează când intri în localitate, sau când te apropii de ăi din față, iar tu poți, eventual, să apeși puțin accelerația pentru a-i transmite că nu vrei să frânezi… De aia spun – e cu totul și cu totul altă filozofie de condus decât la o mașină termică, iar tu, ca șofer te vei schimba. 

Sincer să vă spun, asta cu “toții caii dintr-o dată” mă cam și îngrijorează. Mi-e frică să-mi imaginez cum vor intra în depășiri ăi care acum stau lipiți de mașina din față, încălecați pe bandă și forțând apoi depășirea înainte chiar să treci de ei, când tu vii din contrasens. Psihologicul ăla de la examenul de permis ar trebui să fie ceva mai extins și mai serios.

5. Mașina electrică NU este pentru vitezomani. Deși eu nu sunt la această categorie, am și umflat un radar încă de cum am luat-o, cu 78 la oră, pe patru benzi, autostradă urbană, dar, totuși… urbană! Pur și simplu îți ia ceva să pricepi că mașina ajunge aproape instantaneu la 80-90 de km/h. Pentru că nu mai schimbi viteze (și nici ea nu schimbă, ca la o mașină termică cu cutie hidramată). Dar alta e problema dacă ești vitezoman – contraintuitiv, cum spuneam, deși îți dă mulți cai deodată, mașina electrică urăște viteza și, implicit, urăște și autostrăzile! La 120 de km/h deja ăla e pragul de consum decent (circa 25 kWh/100 km, față de 17kWh în oraș), iar dacă treci de 140 km/h consumul crește exponențial (altceva decât aritmetic, dă un google dacă nu știi). Dacă vrei să umilești BMW-uri sau alte mașini puternice, ai toate șansele să o faci… pentru scurt timp. 

De la București la Constanța (230 km), cu 139 km/h, ajungi în mai puțin de două ore, dar și cu 70% din baterie consumată, ceea ce înseamnă că mașina ți-a mâncat cam dublu față de cum ar fi consumat la 90-100 km/h. De la București la Timișoara, eu am făcut o singură pauză de încărcare. Aș fi făcut mai multe dacă nu stăteam două ore pe Valea Oltului și eram oricum mai la început și nu intrasem în mentalitatea de șofer EV. Dacă vrei o singură pauză, asigură-te că asta va fi cam pe la Sibiu, înainte să intri pe autostradă (tot atunci, pe A1, am avut și pățania cu “stația merge, dar pe partea ailaltă”), sau, dacă vii de la Timișoara spre București, va trebui să alimentezi imediat ce ai ieșit de pe autostradă, la Sibiu. Teoretic mașina poate merge de la București la Timișoara, fără încărcare, dar asta dacă mergi constant cu 70 km/h. De aia spun, e bine să intri cu o rezervă cât mai mare pe orice autostradă, mai ales că nici stații nu prea sunt. Și totuși, te vei obișnui să gândești așa, oricât de apocaliptic ți s-ar părea acum. Eu, de exemplu, prefer să vin de la Timișora nu pe A1-Sibiu, ci pe la Severin, să încarc la Caransebeș, deși mașina nu consumă nici 30% până acolo, apoi mai bag ceva pe la Craiova, iar apoi ajung acasă. Unde am stație. Dacă vrei Ev, va trebui să ai și tu. Mai jos este consumul nostru (eu și nevasta) într-o săptămână în care, ce-i drept, am mers mai mult. Țineți cont și de faptul că este iarnă, iar mașina consumă mai mult cu încălzirea, iar bateria ține mai puțin.

6. „Mașinile electrice sunt mai scumpe decât cele termice”. Pe bune? Chiar sunt? A mea a costat 41 de mii de euro, cu tot cu TVA, plus prima de casare (11 mii de euro era atunci). Voi câte mașini termice de 230 de cai putere știți, la banii ăștia? În fine, nu contează asta, mai important este să vezi mașina ca pe o investiție. Știu, toată viața mea v-am spus că mașina e cheltuială, nu investiție…

Ei bine, eu merg cam 35k de kilometri pe an, iar nevastă-mea încă cel puțin 15k. Ajunsesem să dăm peste 5.000 de euro pe an numai pe motorină, plus consumabile, care nu-s nici alea prea ieftine… Ghici ce? Mașinile electrice au cam de zece ori mai puține piese, iar fiabilitatea lor e mult mai mare. Cum spuneam, nici plăcuțe nu prea consumă, căci frânarea e mai ales din motor. Dacă mașina îți reduce cheltuielile cu 5.000 de euro pe an… ia mai gândește-te o dată… e cheltuială, sau investiție? În plus, prețurile lor tot scad, autonomia tot crește – cam în trei ani sper să vând și hybrida și să-mi iau o a doua mașină pur electrică, probabil cu bani mai puțini (sau la fel) și o autonomie de peste 1.000 km, căci vin bateriile în stare solidă peste noi.

7. De ce am renunțat la un diesel (pe care îl iubeam) pentru EV? Am multe răspunsuri la întrebarea asta. Dar o să vă dau unul singur. Sincer să vă zic, eu îs cam “țăcănit” cu ecologia și încălzirea globală. Chiar cred că trebuie să facem pasul ăsta, ca să ne protejăm nepoții. Sunt atât de “țăcănit” că în pandemie (mă și cam plictiseam, ce-i drept) am plantat o mie de salcâmi (numa în ciuda lu Moromete! 😀 )

Nu-mi place să mă laud și nu-mi place să vorbesc despre viața personală. Nu v-aș fi zis nici de salcâmi, nici de mașini electrice, nici de fotovoltaice (despre asta o să scriu altă dată mai pe larg) dacă n-aș conștientiza că e chiar important ca și voi să vă faceți o astfel de analiză, așa cum și eu mi-am făcut în urmă cu doi ani, atunci când am luat decizia de a investi (o grămadă de bani), mai întâi în fotovoltaice, apoi în mașini electrificate. Planeta noastră ticăie și da, ăsta a fost primul motiv pentru care am decis să fac pasul spre EV. După cum vedeți, n-am menționat ce marcă/model de mașină mi-am luat, nu m-a plătit nimeni să le laud sau să le critic, pur și simplu cred că e esențial să vă faceți fiecare calculele corect, atât sub aspect individual, cât și pentru copii și nepoți. S-ar putea să vă rezulte că e mai bine/avantajos cu transportul în comun sau cu un motor diesel de 5 litri. Mie mi-a dat altfel.

Concluzii:

  1. Autonomia este mai mult o obsesie decât o problemă, dar o să scapi de ea după câteva luni de condus un EV, perioadă în care mentalitatea ta de șofer va evolua. Nu, nici timpul de încărcare nu contează, deși, da, sunt mașini care au o problemă cu asta. Citește fișa tehnică – tot ce suportă peste 6,5 kWh AC și 150 kWh DC este ok.
  2. Garantat, o să dai pe curent electric mai puțin decât pe benzină sau motorină. Pentru că, în realitate, o să încarci DC (rapid și scump) foarte rar. Dar, dacă nu ai stația ta acasă, ești mâncat! Rețeaua națională nu e chiar rea, dar încă e departe de ce trebuie.
  3. În realitate, o mașină electrică nouă este mai ieftină decât una termică nouă. Dacă îți poți pune acasă stație, ia mai fă niște calcule… S-ar putea să-ți rezulte că în patru-cinci ani o mașină electrică te va costa (achiziție + consum + întreținere) mai puțin decât una termică. Încearcă să înțelegi conceptul de investiție ca diferență între ce dai și ce ai fi dat. 
  4. Deși are (probabil) mai mulți cai decât călărești tu acum, contraintuitiv, unei mașini electrice nu-i place viteza. Te va forța să mergi (aproximativ) legal și nu ca să nu te ia radarul ci pentru că o să golești bateria mult mai repede decât ar trebui. Păcat de autostrăzi, știu! 😀
  5. O să-ți placă la nebunie să conduci o mașină electrică. E fun! E cool! Iar, dacă nu e Tesla ( 😛 ), arată și mult mai bine decât una termică. 

Foto: 144424992 © Surasak Petchang | Dreamstime.com