TVA-ul la benzină şi motorină – 27%
de Moise Guran
Vorbind cu ascultătorii la România în Direct, pe finalul emisiunii, a intrat prin telefon un cetățean care s-a prezentat cu numele George și care a făcut o observație simplă – acciza deductibilă într-o oarecare proporție doar pentru transportatori este, de fapt, o majorare a TVA-ului la carburanți.
Într-adevăr, la fel ca și acciza, TVA-ul este o taxă indirectă, aplicată pe consum, singura diferență între ele fiind aceea că TVA-ul este deductibil. Cum pe vremea lui Boc, TVA-ul la carburanți a devenit deductibil doar pentru transportatori, actuala modificare a accizei prin creșterea ei, dar cu introducerea deductibilității parțiale pentru transportatori, echivalează perfect cu o creștere a TVA-ului pentru tot restul lumii.
Mai exact, de întâi aprilie, motorina se scumpeşte cu 40 de bani pentru toată lumea, dar transportatorii își vor putea deduce 22 de bani din cei 40. Din punct de vedere al naturii juridice, asta înseamnă că noi toți vom plăti, de fapt, un TVA de 27% la benzină și motorină, dedus integral de transportatori, plus o creștere de acciză de 18 bani, pe care o plătim la fel, și noi, și transportatorii.
Acestea fiind spuse, cred că trebuie să ne concentrăm cu toții pe ceea ce se întâmplă cu aceste miliarde de lei pe care le vom plăti suplimentar statului… zice-se pentru autostrăzi.
Să ieșim din capcana președintelui Traian Băsescu care încearcă să-l convingă pe Ponta să nu majoreze acciza. Jocul lui Băsescu este bate fierul cât e cald…. Ponta crește accizele pentru că asta fac socialiștii… cresc taxele pe consum pentru a subvenționa diferite sectoare (sau pentru a-şi finanţa diferite achiziţii electorale, nu intrăm în această dezbatere). Pot înţelege asta, dar nu pot înțelege totuși minciuna, nici măcar cea venită din partea unui guvern socialist.
Ministrul de Finanțe și-a mușcat limba săptămâna trecută când a spus că, fără două miliarde din creșterea accizei, nu-i ajung banii de pensii. Și știți de ce?
Pentru că, în 2014, bugetul alocat pentru proiectele de autostrăzi este de 2,4 miliarde de lei, mai mic cu peste un miliard de lei decât anul trecut, când n-a fost acciza suplimentară. Iar dacă mai scădem fondurile europene din aceste sume, mai rămân 900 de milioane de lei pentru autostrăzi în bugetul statului, deși acciza aduce două miliarde numai în 2014 și vreo 5 miliarde în 2015.
Apăi de banii ăștia chiar se pot face autostrăzi, nu vrăjeli!