Noul Duster a sosit. Pe roți, nu pe Dâmbovița…
În primul rând trebuie să ştiţi că sunt un bun cunoscător al vechiului Duster, care îmi plăcea foarte mult, asta deşi nu sunt un mare fan al tractoarelor de oraş. Dusterul nu e chiar tractor, este un crossover, ceea ce îi dă dimensiuni mai mici, îl face uşor de parcat, lăsându-te în acelaşi timp cu avantajele unei maşini mai înalte, cu care poţi căra mobilă, de exemplu.
Zis şi făcut! Primul lucru care mi-a venit în minte a fost să mă duc la Târgovişte să-mi cumpăr un fotoliu pentru bucătărie. De când am probleme cu un genunchi am dificultăţi reale în a petrece mult timp în bucătărie, iar mie acolo îmi place cel mai mult. Problema era că un fotoliu nu-ţi încape într-un portbagaj de berlină, dar la Duster a încăput… Ce vreţi! E Duster, nu e Ferrari… Aşa îi faci proba, cărând mobilă…
Sistemul 4X4 l-am mai probabat în condiţii dificile, dar n-am făcut poze… Acum, doar mi-am distrat familia jucându-mă un pic cu el pe malul Dâmboviţei la noi în sat. Altădată l-am băgat într-o groapă antitanc şi am mers cu el lateral într-o pantă plină de nămol. Acum mi-a părut rău să o murdăresc… na! că e nouă. Atunci eram oricum la pescuit, acum la un photo shooting, în care fotograf a fost nevastă-mea iar fi-miu a făcut chiar și un filmuleț (cu telefoanele evident).
Dar cele mai importante modificări sunt într-adevăr la interior. Consola centrală arată mai sofisticat, asta deși aproape că nu are butoane, iar sunetul îl poţi regla de pe volan. Nu mă omor după medianav la nicio maşină, dar măcar harta e actualizată şi vorbeşte româneşte. Apoi, cdplayerul vine doar în varianta de echipare mai ieftină, ăsta mi-a cerut usb pentru muzică şi n-am avut pe la ţară decât unul uriaş, de care m-am împiedicat ori de câte ori căutam cu mâna touchscreenul.
Cotiera e rabatabilă, şi bine că e aşa, căci altfel nu prea poţi să tragi frâna de mână. În fine scaune încălzite, pielea foarte mişto (în general nu îmi place pielea), abs şi esp în varianta de bază, sunt chestii pe care nu credeam să le vedem vreodată la o dacie.
Dar, de departe cea mai importantă îmbunătăţire este antifonarea şi închiderea. Mai știți bancul cu pisica moartă în mercedes? Ei bine, nu știu dacă moare sufocată, dar nici în dacie nu se va simți foarte bine o pisică încuiată. Am observat că, dacă nu e nicio ușă, niciun geam deschise, portiera fiind ușoară trebuie să îi faci un pic de vânt ca să se închidă bine. Altfel presiunea interioară o respinge, căci mașina este pur și simplu bine etanșată.
1. Prețul este imbatabil și rămâne principalul avantaj, mai ales că a mai scăzut. Varianta de top, asta pe care am testat-o eu, cu piele peste tot, inclusiv pe volan, xenoane, încălzire în scaune și alte fițe, e 18.200 de euro cu tot cu TVA. Ăla de bază pleacă de pe la zece mii și ceva.
2. Spațiul interior și designul îmbunătățit, sunt specifice unei mașini din clasa superioară. Constituie puncte tari dar numai raportate la preț. Noua planșă de bord are multe spații de depozitare, ai unde să îți pui telefonul, o sticlă de apă, un sendviș sau alte nimicuri. Aia veche era prea cazonă.
3. Rapoartele cutiei sunt foarte mișto. Pleci de pe loc cu a doua, iar dacă n-ai chef să schimbi viteze mergi cu a șasea de pe la 60 km/h. Mașina cere o treaptă inferioară (îți și arată pe turometru un led) dar accelerează fără să protesteze chiar și când e subturată. Viteza I e făcută în mod clar pentru sarcină în condiții dificile de drum în care cuplezi și 4X4
4. Motorul de 1,5 l diesel, același, e viteaz și bine calibrat cu greutatea mașinii. Consumul este mic, dar aici mai ții cont și de faptul că Dusterul este o mașină foarte ușoară. Nu știu exact câte kile are, dar o simt ușoară. Spre deosebire de alte modele Dacia, Dusterul și al vechi și ăsta nou stau bine pe șosea la viteză, nu fluieră, nu huruie, nu trepidează.
Puncte slabe
1. Aș fi căutat un alt loc pentru butonul de reglaj al oglinzilor laterale. Sub frâna de mână îți trebuie degete lungi… Avantaj băieții cu membre lungi.
2.Poziția la volan nu e însă pentru băieți cu picioare lungi și probleme cu spatele. Scaunul se reglează pe înălțime, cotiera e ok, mai salvează situația, dar parcă la drum lung ai vrea să stai mai întins. Nevastă-mea, care a condus și ea mașina, s-a simțit mult mai bine, căci ea n-are 1,95 metri, ca mine. De altfel volanul nu se reglează pe adâncime ceea ce, la fel, e o problemă pentru persoanele înalte.
3. Ecranul medianavului este poziționat prea jos... eu oricum nu-l prea folosesc, dar, la fel, dezavantaj băieții înalți… Oare dacă se numește Dacia, mașina ia în calcul mediile de înălțime pe care le aveau strămoșii noștrii acum 2000 de ani?
4. Aș face ușile mai grele un pic, ca să se închidă fără să le trântești, dar și ca să îi las utilizatorului sentimentul că e protejat în caz de accident. Sunt deja câțiva ani de la lansarea Dusterului, mașina și-a demonstrat fiabilitatea și n-am auzit să fi fost probleme deosebite nici în caz de accident, dar sentimentul de soliditate al unei mașini cu astfel de trucuri și percepții se ține. De exemplu și un BMW e plin de plastice pe caroserie, dar are o ușă de 50 de kile care te face să crezi că mergi cu un tanc.
Apropo de BMW-uri, îmi cer scuze de la cetățeanul pe care l-am lăsat în urmă pe șoseaua București – Târgoviște… Drumul era destul de aglomerat și Dusterul accelerează rapid dacă asta vrei de la el. Pe un drum aglomerat trebuie să depășești scurt… Nu mi-a plăcut partea în care colegul de trafic cu BMW mi-a dat flashuri pe când eram în depășirea unei mașini oprite și am vrut doar să-i arăt că e o prejudecată să crezi că un om într-o mașină românească îți este inferior doar pentru că tu ești într-una nemțească. Nu-i corect nici față de om, nici față de mașină…
PS Acest articol nu este unul publicitar. Cred că v-ați dat seama de asta, dar vă amintesc faptul că pe biziday.ro articolele publicitare sunt marcate cu (P) și în general nu sunt semnate de mine ci asumate de cel care le plătește. V-am prezentat noul Duster pentru că m-am gândit că sunteți curioși, așa cum eram și eu.