Întotdeauna e loc de mai rău
de Moise Guran
Jucându-se cu taxe, timbre și abțibilduri pe mașinile românilor, guvernul Ponta tocmai a trântit piața auto într-un hal în care nici guvernele Boc și Tăriceanu nu reușiseră. La jumătatea acestui an, din 184 de mii de mașini înmatriculate în România 80% sunt second hand, iar peste 50% sunt mai vechi de zece ani. Toate din import. Iar din cele 20% mașini noi înmatriculate, din producția autohtonă sunt doar 6%. Mai mult decât atât, tranzacțiile între români cu mașini second hand deja înmatriculate în România au scăzut la jumătate.
Mai țineți cont de faptul că timbrul de mediu s-a aplicat abia din primăvară și acum haideți să tragem linie și să adunăm – guvernul a mărit taxarea mașinilor Euro 3 și Euro, 4 iar primul rezultat a fost legarea cetățeanului român de mașina sa veche de șase ani. Că-i românească sau străină aceasta greu mai face 3-4 mii de euro, ceea ce o face nevandabilă la un timbru de mediu de cel puțin două mii de euro. Pentru o mașină mai veche de zece ani însă, timbrul e de câteva sute de euro și nu, nu se pune problema majorării sale căci exact asta a interzis României Curtea Europeană prin sentința de acum doi ani. Și uite așa a ajuns Dacia să nu mai vândă în țara sa natală nici cinci la sută din producție, asta și pentru că programul Rabla a avut un buget minuscul chiar dacă prima de casare a crescut la 1500 de euro.
O adevărată catastrofă pe care numai un grav diletantism economic o putea provoca! Guvernul trebuie să revină urgent asupra timbrului de mediu și să-l desființeze. O taxă de 30 de bani introdusă de exemplu în carburant i-ar permite să mărească de zece ori bugetul programului rabla, să dubleze prima de casare și să stimuleze cumpărarea unui număr de cinci ori mai mare de mașini noi. Să vedem atunci cine-și mai aduce mașină veche din Germania cu patru mii de euro, dacă statul îi dă trei mii de euro ca să-și ia mașină nouă.