Autostradă cu termene istorice
de Moise Guran
Nu este foarte clar care au fost proiectele de infrastructură ale lui Burebista, primul rege al Daciei Mari, dar gurile rele spun că după ce i-a obligat pe daci să își scoată viile, nimic nu a mai fost la fel. Încercând să își recâștige popularitatea, Burebista s-ar fi apucat chiar să facă o autostradă de prin Bărăganul de astăzi și până la malul mării, acolo unde niște greci înființaseră deja orașul port Tomis. Bineînțeles că nu a terminat-o și nici popularitatea nu i-a crescut. Păi ce, credeți că în 44 când a fost asasinat, Burebista a fost asasinat de popular ce era?
100 de ani mai târziu, Diurpaneus, un al mare rege al Daciei, a canalizat banii de la buget spre lucrări pentru fortificarea cetăților, în loc să termine autostrada începută de Burebista. Vedeți dumneavoastră, occidentalii de romani chiar aveau autostrăzi la vremea aceea iar dacilor li s-a părut cosmopolită și de prost gust ideea de a avea și ei o astfel de lucrare de infrastructură până la Marea cea Mare. Ce-i drept, la vremea respectivă un locuitor de pe malul Alutusului, Oltul de astăzi, nici nu înțelegea de ce ar trebui să cheltuiască o grămadă de cosoni pentru a se scălda în Pontul Euxin. Autostrada lui Burebista a prins contur abia două mii de ani mai târziu, pe vremea liderului comunist Nicolae Ceaușescu.
Acesta a făcut însă doar o bucată de 30 de kilometrii iar apoi și-a risipit energiile și banii pe canale, palate ale poporului, irigații și alte lucruri care nu vor rămâne în cartea de istorie. Și totuși ea, cartea de istorie va marca ziua de 29 noiembrie 2012. După 2056 de ani de la moartea lui Burebista, după aproape 23 de ani de la moartea lui Ceaușescu, urmașii de stat ai acestor conducători mai mult sau mai puțini populari, au reușit să termine afurisita de autostradă de la București și până la Constanța.