Reduceri, nu păcăleli
de Ionuţ Văcaru
În principiu, Black Friday este cea mai sinceră sărbătoare pe care am importat-o de la americani. Spiritul său comercial nu este mascat în mod parşiv cu inimi roşii sau dovleci ciopliţi şi pălării de vrăjitoare. Nu. Black Friday este în mod deschis o sărbătoare a comerţului în care companiile îşi lichidează în mod spectaculos stocurile în încercarea de a-şi fideliza clienţii prin reduceri generoase.
Din păcate, însă comercianţii de la noi nu prea au înţeles filosofia asta şi încearcă doar să mimeze reducerile. Anul trecut s-a întâmplat ca unele produse să fie scumpite cu câteva zile înainte de Vinerea Neagră, iar reducerile nu au făcut decât să le aducă la preţul iniţial. În alte cazuri clienţii s-au plâns de stocurile mult prea mici ale produselor la preţ redus. Iar cei care au vrut să profite de Vinerea Neagră cu ajutorul internetului nu au avut nici ei mai mult noroc. Site-urile magazinele on-line au picat într-o veselie după ce serverele nu au mai făcut faţă traficului mult prea mare.
Anul ăsta, în a doua Vinere Neagră organizată în România magazinele spun că sunt mai pregătite. Că site-urile vor merge şi că vor profita mai mulţi clienţi de reduceri. Om trăi şi om vedea. Până la urmă, dacă greşelile de anul trecut se vor repeta, nu clienţii, ci comercianţii vor fi cei care vor pierde. Pentru că până la urmă e o chestiune de respect faţă de cel care îţi intră în magazin. Şi, chiar dacă acest respect nu se vede a doua zi în venituri, pe termen lung poate face minuni. Dar din câte s-a văzut anul trecut, în România clienţii au fost singurii care au intrat în spiritul acestei sărbători din care toată lumea ar avea de câştigat.