Microsoft în criză de idei
de Ionuţ Văcaru
După mai bine de un deceniu de greşeli şi oportunităţi ratate, Microsoft dă de înţeles că vrea să adopte o strategie asemănătoare cu cea a rivalului Apple. Să copiezi reţeta de succes a altora nu îţi aduce neapărat succesul şi ţie, iar cei de la Microsoft ar trebui să ştie asta cel mai bine. Căci încă de pe vremea când Bill Gates era la conducere, Microsoft a început să piardă cursa inovaţiei. Iar când conducerea a fost preluată de Steve Ballmer, tot talentul angajaţilor Microsoft a fost irosit de conflicte interne care au omorât în faşă idei cu un potenţial uriaş.
Microsoft va combina vânzarea de softuri şi sisteme de operare cu producţia de dispozitive mobile şi servicii on-line, a anunţat Steve Ballmer în scrisoarea anuală adresată acţionarilor. Un prim pas va fi făcut la sfârşitul acestei luni când Microsoft va lansa Surface, prima sa tabletă produsă sub marcă proprie. Probabil că următorul pas va fi lansarea unui smartphone Windows. Problema e că Steve Ballmer încearcă să facă la Microsoft ceea ce a făcut Apple încă de acum un deceniu.
Microsoft a încercat în repetate rânduri să reinventeze roata în cei 12 ani de când Ballmer este director executiv. Însă aproape de fiecare dată a eşuat lamentabil. A încercat fără succes să intre pe piaţa playerelor de muzică la cinci ani după ce Apple deja o acaparase cu playerul iPod. A încercat fără succes să intre pe segmentul sistemelor de operare pentru telefoanele inteligente cu touchscreen la trei ani de la lansarea iPhone-ului şi la doi ani de la lansarea sistemului de operare Android. Şi, nu în ultimul rând Microsoft a încercat fără succes, de trei ori, să copieze funcţionalităţile motorului de căutare Google. O dată în 1999, a doua oară în 2006 şi cel mai recent în 2009.
De când Steve Ballmer a devenit director executiv, Microsoft nu a mai lansat niciun produs care să se impună prin originalitate. Un amplu articol publicat rcent în Vanity Fair spune că de vină este atmosfera din interiorul companiei, dar mai ales proasta decizie de-a aduce în locul lui Bill Gates la cârma companiei un om de vânzări, un comerciant.
Microsoft are de ani buni un sistem absurd şi inflexibil de evaluare a angajaţilor care prevede ca 20% dintre membrii să fie catalogaţi ca fiind competenţi, 70% mediocri, iar 10% incapabili şi pasibili de concediere. Chiar dacă o echipă are membri cu valoare egală, cel puţin unul dintre ei va fi catalogat incapabil. În acest sistem angajaţii Microsoft au început să se lupte între ei pentru a scăpa de imaginea de incompetent, nu au mai lucrat în echipă iar cei care aveau idei originale s-au temut să le mai discute cu ceilalţi.
Situaţia de la Microsoft nu era perfectă nici în anii 90, când Bill Gates încă mai conducea compania. În 2007, Amazon a lansat cu succes cititorul de cărţi electronice Kindle. Însă, inginerii de software de la Microsoft avuseseră ideea unui astfel de dispozitiv cu mai bine de un deceniu în urmă. Bill Gates a blocat însă proiectul pe motiv că softul cititor de cărţi nu seamănă cu Windows-ul. Windows-ul era dumnezeul Microsoft pe vremea aceea şi agăţarea de acest concept n-a mai fost de la un punct înainte decât o piatră de moară.
De fapt chiar şi în zilele noastre compania reuşeşte să supravieţuiască în mare parte datorită inerţiei vânzărilor acestui sistem de operare. Revenind la ştirea de zilele astea , tot acest istoric ar trebui să îl facă pe şeful Micropsoft să înţeleagă că are o problemă mare, pe care nu o va rezolva copiind strategia Apple.