Un bulgar în acte pentru un român la volan
de Moise Guran
Problema maşinilor înmatriculate în Bulgaria este mai complicată decât pare, iar Guvernul se grăbeşte din nou cu o măsură care riscă să facă mai mult rău decât bine. Acum a venit cu o ordonanţă care prevede că autovehiculele înmatriculate în alte state UE vor putea circula pe teritoriul României doar 90 de zile de la data emiterii actului de vânzare-cumpărare a maşinii.
În primul rând că libertatea de circulaţie este garantată în interiorul Uniunii, iar măsura va putea fi atacată şi desfiinţată fie de instanţele româneşti fie de cele europene, la fel cum s-a întâmplat şi cu taxa de primă înmatriculare.
Dar să presupunem că nu ar fi aşa, să presupunem deci că Guvernul ar putea să limiteze înmatricularea maşinilor deţinute de cetăţenii români. Cât de greu o fi să treci maşina din Bulgaria pe numele unui cetăţean bulgar? Fictiv, desigur! Nu te obligă nimeni ca şofer, ar fi şi aberant să fie aşa, să conduci numai maşina pe care o ai tu în proprietate. Uite o conduci pe a unui bulgar, ce îţi poate face poliţistul care te opreşete? Acesta ar fi al doilea minus major al noii ordonanţe.
Apoi dacă vrei să rămâi totuşi proprietarul maşinii în acte, nu te opreşte nimeni să îţi faci mutaţie la Ruse sau la Vidin. Nu, nu este nevoie să îţi schimbi cetăţenia ci doar domiciliul. Să dai adică 50 de euro unui bulgar, care să te ia fictiv în spaţiu. Aşa cum au găsit această gaură din legislaţie pentru a evita taxa de primă înmatriculare, românii vor găsi în continuare şi altele.
Problema este că, deşi taxa respectivă s-a dovedit şi răsdovedit în instanţe ca fiind o greşeală, Guvernul nu încearcă să o repare în mod leal faţă de cetăţenii săi, ci pare să se afunde tot mai mult în această problemă, complicând lucrurile la infinit.
Vor ajunge oamenii să renunţe la cetăţenia română, doar pentru că noua ordonanţă îi exceptează pe străini? Nu ştiu. Este posibil. Şi cine i-ar putea condamna, atâta timp cât propriul guvern restrânge exact drepturile europene ale cetăţenilor români?