Variante pentru taxa auto
de Moise Guran
După trei ani, trei variante şi tot atâtea conflicte cu Uniunea Europeană, taxa auto se apropie de obştescul sfârşit. Sub presiunea sentinţei Curţii Europene, guvernul ia în calcul două variante de modificare a legislaţiei. Una prevede introducerea unei taxe la prima revânzare a maşinilor intrate în ţară înainte de iulie 2008. Bineînţeles că cele mai multe dintre cele second hand au fost deja revândute ceea ce înseamnă de facto desfiinţarea taxei. Într-o a doua variantă, guvernul are în vedere instituirea unei taxe de poluare, separată de impozitul pe maşină, pe care ar trebui să o plătească toţi proprietarii din România. Dar o astfel de taxă ar lovi cel mai tare în proprietarii de maşini mai vechi, deci non-euro, cum ar fi daciile vechi, maşinile Aro făcute la Câmpulung sau chiar Cielo de la Craiova. Această a doua variantă este şi cea recomandată de Curtea de la Luxemburg dar nu acesta este motivul pentru care ea are cele mai mari şanse de a fi adoptată ci altul. Prima întrebare este cam cât de mare ar putea fi noua taxă de poluare transformată în fapt într-un impozit anual.
Păi în proiectul publicat de Mediafax mai este un detaliu important. Statul trebuie să dea înapoi eşalonat 750 de milioane de euro celor cărora le-a luat ilegal această taxă de primă înmatriculare până acum. Să presupunem că va eşalona pe trei ani aceste plăţi, asta ar însemna că anual guvernul trebuie să facă rost de 250 de milioane de euro. Împărţiţi suma la 4,3 milioane de autoturisme şi o să obţineţi o taxă medie anuală de 60 de euro pentru unul. Doar nu vă imaginaţi că statul ar putea da înapoi aceşti bani de la el nu-i aşa?