Yahoo românesc? Nu, mulţumesc!
de Ionuţ Văcaru
Yahoo a anunţat că în martie va lansa versiunea românească a serviciilor sale. Adică vom putea intra pe un motor de căutare yahoo.ro tradus în limba română şi în acelaşi timp vom putea să ne facem o adresă de mail cu terminaţia @yahoo.ro. Probabil că şi YahooMessenger va fi dotat cu o interfaţă în română. Ne ajută asta cu ceva? Nu. Şi nu îi ajută prea tare nici pe cei de la Yahoo, ba chiar ar putea să creeze confuzie în rândul utilizatorilor români.
Americanii susţin că peste 6,5 milioane de români, adică 80% din totalul utilizatorilor de internet din România, folosesc într-ul fel sau altul serviciile Yahoo. Ceea ce înseamnă că Yahoo nu a avut nevoie de limba română pentru a-şi câştiga popularitatea în ţara noastră. Eu unul, le folosesc serviciile. Principalul meu cont de mail este cel de pe Yahoo, şi cred în continuare că Messengerul lor este cel mai bun program de comunicare instant. Eu și majoritatea românilor folosim Google atunci când vine vorba de căutări on-line, aşa că acesta este singurul segment de piaţă pe care Yahoo mai poate să crească în România.
Însă crede cineva că un motor de căutare Yahoo în limba română va atrage utilizatorii motorului Google? Dacă ar fi putut să îi atragă, i-ar fi atras şi în limba engleză, pentru că după cum spuneam mai sus, nu limba a contat în expansiunea românească a celor de la Yahoo.
Nici posibilitatea creării unei adrese de mail pe domeniul @yahoo.ro nu este tocmai fericită. Să luăm de exemplu o adresă pur imaginară de genul [email protected]. Dacă din greşeală sau din reflex scrii “.com” în loc de „.ro” atunci când trimiţi un mail pe adresa respectivă, mail-ul nu ajunge, ci este blocat de sistem, pentru că domeniul trebuie specificat exact, iar dacă îl greşeşti mesajul nu se redirecţionează automat. Aşa că popularizarea adreselor @yahoo.ro s-ar putea solda cu o droaie de mesaje care nu ajung la destinaţie.
Una din variantele pe care o auzisem la un moment dat spunea că yahoo.ro va avea pe prima pagină ştiri în limba română preluate de la publicaţiile din ţara noastră. Ăsta poate că ar fi singurul avantaj faţă de serviciile Yahoo în engleză. Însă în acelaşi timp internetul românesc are destule agregatoare bune de ştiri, cum ar fi Ziare.com sau Hotnews.
Din partea mea, cei de la Yahoo pot să facă ce vor. Însă mă îndoiesc că o simplă transpunere în limba română va ajuta cu ceva această companie care ar trebui să se concentreze mai mult pe pieţele în care a pierdut prea mult teren în faţa celor de la Google.