The Golden Network
de Ionuţ Văcaru
The Social Network, povestea lansării Facebook, a câştigat Globurile de Aur pentru cel mai bun film dramatic, cel mai bun regizor, cel mai bun scenariu şi cea mai bună coloană sonoră, iar acum se pregăteşte pentru Premiile Oscar de unde va pleca în mod sigur cu vreun premiu. Merită toate aceste distincţii? Depinde pe cine întrebi, pentru că The Social Network a produs aceleaşi reacţii contrarii pe care le-a produs anul trecut The Hurt Locker.
Pe IMDB The Social Network are notă 8,2, ceea ce este destul de mult. Cu toate defectele sale, sistemul de notare IMDB este un bun barometru social, iar această notă mare pe care o are The Social Network arată că filmul a fost plăcut de multă lume. Şi atunci cum se explică faptul că majoritatea opiniilor pe care le-am auzit în jurul meu pot fi rezumate în doar câteva cuvinte: “e o porcărie, e plictisitor, nu am înţeles nimic”.
Chiar şi Irina Nistor spunea la televizor ieri, înainte de ceremonia Globurilor de Aur, că The Social Network a plictisit-o şi că Inception, un film mult mai alert, ar merita să câştige. Până la urmă Inception a plecat cu mâna goală. În principiu îi dau dreptate doamnei Nistor. Inception este o capodoperă, însă ea uită că nu este genul de film care să câştige un Glob de Aur sau un Oscar. Ăsta e adevărul, numai anumite filme sunt predispuse la distincţii cinematografice.
The Social Network, însă, este chiar genul de film pe care juriile din Statele Unite îl adoră, pentru că arată o frântură din visul american şi din consecinţele împlinirii acestuia. Însă, cel puţin pe meleagurile noastre, The Social Network are o problemă de acces la publicul larg. Nu spun că românii sunt idioţi, ci pur şi simplu nu sunt atât de interesaţi de povestea înfiinţării unei companii americane. Da, toată lumea se dă pe Facebook, dar cui îi pasă de istoria reţelei de socializare?
Şi, nu în cele din urmă, mulţi pur şi simplu nu au reuşit să înţeleagă esenţa lui The Social Network. Am văzut comentarii care spuneau că filmul ăsta arată cum oamenii au devenit sclavii internetului şi ai socializării on-line. Greşit. Filme precum Videotron, Strange Days sau Existenz se ocupă de problema asta. The Social Network este este o poveste capitalistă. Arată pe câte cadavre trebuie să calci pentru a ajunge departe, indiferent de domeniul în care îţi construieşti imperiul.
Mi-a plăcut The Social Network, chiar dacă sunt conştient că pe alocuri David Fincher şi Aaron Sorkin au romanţat povestea pentru a putea să o vândă. Însă în mare, da, aceasta este povestea Facebook.