Isteria ca strategie de marketing
de Ionuţ Văcaru
Isteria mondială începe să devină o modă. Chiar şi cele mai banale evenimente aduc un val de anxietate şi disperare în rândul populaţie globului. Asta înseamnă fie că lumea a devenit extrem de paranoică, fie că există cineva care are de câştigat de pe urma isteriilor. E deja bine ştiut că inventarea unei poveşti incredibile este cea mai bună modalitate de a-ţi promova afacerea (sau din contră, de a pune beţe în roate afacerii rivalului).
Iar cel mai neaşteptat val de isterie al acestui început de an se bazează pe vestea că…„FILMUL AVATAR OMOARĂ OAMENI!” Cum? Psihologi citaţi de CNN au ajuns la concluzia că spectatorii sunt atât de încântaţi de lumea fantastică înfăţişată în Avatar încât consideră că lumea reală nu mai are nici un farmec. Aşa că se sinucid. Acum stau şi mă întreb, cu cât au fost plătiţi acei psihologi să ajungă la această concluzie şi, mai important, cine a dat banii? Pentru că, vedeţi voi, Avatar are încasări „nesimţit” de mari – 1,6 miliarde de dolari până în momentul de faţă şi încă mai rulează în cinematografe. Pe lângă asta tocmai a câştigat şi cele două globuri de aur care contează: pentru cel mai bun film şi pentru regie.
La Hollywood invidia e mare, aşa că revin cu întrebarea – cine câştigă şi cine pierde din isteria AVATAR?
Poate unii producători şi regizori de acolo să se fi gândit: „Măi, ce facem cu filmu’ ăsta? Că încasează toţi banii cinefililor şi n-o să mai aibă lumea bani pentru un alt film… Gata, ştiu! Lansăm zvonul că dereglează psihicul spectatorilor”. Desigur, asta poate fi o armă cu două tăişuri, pentru că un astfel de zvon poate spori incredibil curioizitatea oamenilor, care vor spune: „hai să vedem şi noi filmul ăla care te împinge spre sinucidere”. Mintea omului reacţionează foarte ciudat iar lucururile interzise sunt mai atractive decât cele aflate la îndemâna oricui.
Ceea ce generează o nouă teorie – chiar producătorii filmului Avatar au lansat acest zvon.
Nu ar fi prima dată când un astfel de zvon sinistru este folosit pentru promovarea unui film. În anii 50, în plin avânt al filmelor horror, unul din pionierii acestui gen, William Castle, a lansat zvonul că filmele sale sunt atât de înspăimântătoare încât pot provoca atacuri de cord. Pentru mai multă credibilitate a adus în sălile de cinema figuranţi îmbrăcaţi în halate medicale. Această strategie a avut un succes extraordinar.
Şi în cazul lui Avatar poate lua naştere în mentalul colectiv ideea că văzând acest film evadezi într-o lume de un milion de ori mai frumoasă decât cea reală. Păi ăsta e dezideratul suprem al multor oameni. De ce credeţi că au un succes atât de mare jocurile video? În subtext rezultă că AVATAR este un fel de narcotic, unul legal şi mai ieftin decât cel mai scump drog. A naibii manipulare!
Rămâne problema sinuciderilor puse pe seama vizionării filmului… Probabilistic, cu cât văd mai mulţi oameni filmul cu atât există şanse mai mari să existe şi sinucigaşi printre ei. Iar Avatar a fost văzut de mulţi oameni.
A doua mare isterie a începutului de an are drept idee centrală faptul că VACCINUL ÎMPOTRIVA GRIPEI PORCINE OMOARĂ OAMENI! Spre deosebire de AVATAR, isteria Vaccinului era totuşi previzibilă, căci ea reprezintă doar refluxul primei isterii – GRIPA PORCINĂ OMOARĂ OAMENI.
Umblă vorba pe glob cum că vaccinurile alea distribuite la nivel mondial de marii producători de medicamente au drept scop uciderea unui număr semnificativ de oameni. OAU! V-aţi gândit vreodată că suntem prea mulţi pe pământ? Că echilibrul puterilor nucleare a păzit pacea prea mult timp şi fără un Malthus din ăsta pharma-strategist lumea se va autosufoca. Desigur, dacă eşti o companie farmaceutică ce nu produce vaccinul şi vezi cum rivalii tăi câştigă miliarde de euro din imunizări, ce poţi să mai zici? Poţi inventa aberaţii. Şi, culmea, teoriile conspiraţiei, oricât de ridicole ar fi, au funcţionat în acest caz! Chiar acum câteva zile dădeam la BizBazar ştirea conform căreia ţările din Europa de vest au început să anuleze comenzi uriaşe de doze de vaccin pe motiv că oamenii nu s-au înghesuit la imunizare. Cauza a fost lipsa de încredere pe care a avut-o populaţia faţă vaccin, dar şi lipsa de fundament a celeilalte isterii, cea legată de pandemia proclamată anul trecut. Drept urmare marile companii farmaceutice care produceau dozele au avut parte de câştiguri mai mici decât cele estimate iniţial.
În toată această nebunie populaţia globului a ajuns cu nervii praştie. Pentru că aşa se întâmplă când eşti prins în războiul psihologic dus de marile corporaţii. Numai de James Cameron şi de AVATAR-ul unui nou Titanic nu mai avea omenirea nevoie!
Aşa că, data viitoare, aţi face bine să vă gândiţi de două ori înainte să intraţi în „panic mode”. Pentru că s-ar putea ca temerile voastre să poarte numele unor mari companii (fie că sunt ele case de film, giganţi IT sau producători de medicamente) care vă vor răsuci minţile, vă vor speria, vă vor fura orice urmă de încredere pentru ca în final să vă ofere unica şansă de salvare în schimbul unei sume modice. Pentru că ăsta e adevărul. Corporaţiile se cred Dumnezeu şi prea des exercită fără probleme „furia divină” asupra potenţialilor clienţi. Mă întreb ce o fi crezând acum James Cameron despre el însuşi.